הגיגים ופנינים לחג שבועות בתוספת מתכונים טעימים מצוות האולפנא!
נֹ֛פֶת תִּטֹּ֥פְנָה שִׂפְתוֹתַ֖יִךְ כַּלָּ֑ה דְּבַ֤שׁ וְחָלָב֙ תַּ֣חַת לְשׁוֹנֵ֔ךְ וְרֵ֥יחַ שַׂלְמֹתַ֖יִךְ כְּרֵ֥יחַ לְבָנֽוֹן (שיר השירים, ד', י"א)

 

המחנכת שמחה כהן:

חג מתן תורה הוא אחד משלושת הרגלים. 
בשונה משאר הרגלים זהו חג שאינו מאופיין בחובות מדאוריתא כמו ישיבה בסוכה, נטילת 4 מינים (בסוכות) 
אכילת מצה, איסור חמץ ועוד (בפסח)
אומנם נהגו בו, בחג השבועות מנהגים שיש להם מקורות עמוקים ונשגבים אך חובות מהתורה לא מצאנו לחג מתן תורה.
ונשאלת השאלה מדוע עיתוי מיוחד זה, הרגי בו הפכנו לעם נגרע חלקו ממצוות מיוחדות?
עונה על כך הגר"א קוטלר:
חג מתן תורה אינו נקבע לזיכרון עבור אירוע שעבר עמ"י כמו יציאת מצרים והליכתם במדבר.
מעמד הר סיני חי וקיים בנו לנצח. בכל רגע מעשיתנו בכל שנייה מחיינו "כי קולו חי וקיים לעולם"
לכן לא נקבעו עבורו מצוות מיוחדות שהן זכר ל... את מתן התורה אנחנו חיים תמיד!
חג שמח!

מתכון לכדורי שוקולד הכי טעימים בעולם!
החומרים:

-שרוול ביסקוויטים
- שמנת חלבית להקצפה.
- 1 חבילת שוקולד חלבי/ מריר
- רבע כוס חלב.
- כפית קפה נמס.
-3 כפיות  חמאה.
אופן ההכנה:
1. מועכים את הביסקוויטים בקערה גדולה.
2. את השמנת עם החמאה מבשלים על להבה נמוכה עד לרתיחה.
3. מסירים מהאש ומוסיפים את השוקולד והקפה ומערבבים היטב.
4. שופכים את הסירופ על הביסקוויטים ומוסיפים את החלב.
ניתן להוסיף לתערובת קוקוס / אגוזים קצוצים לתוספת טעם.
5.מכניסים למקרר לחצי שעה. מוציאים את הבלילה ומכדררים.
את הכדורים מצפים בקוקוס/ סוכריות/ קרוקנט ועוד...
בתאבון!

 

 

~~~ דבר תורה ומתכון לחג שבועות של המורה מלכה מרדכי ~~~

יש משפט שהטביע אותו הרב קוק זצ"ל: "כל זמן מאיר בתכונתו".

לכל זמן ומועד יש אור מיוחד שמאיר, והתפקיד שלנו הוא - להקשיב לאור המיוחד של כל חג, ולקחת אותו איתנו במסע החיים, להתמלא מהאור המיוחד, ולהמשיך הלאה בכל מקום זמן וסיטואציה.

בחג השבועות אנחנו מודיעים שזה "זמן מתן תורתנו".

ומה כל כך חשוב במתן התורה? מה כל כך קריטי בזמן הזה? מה כל כך מיוחד?

כדי להבין את המשמעות העמוקה ביותר של התורה, נקשיב למה שהגמרא אומרת לנו על התורה:

"אמר רבא: כולהו גופי דרופתקי נינהו, טובי לדזכי דהוי דרופתקי דאורייתא" (מסכת סנהדרין דף צ"ט עמוד ב')

בתרגום: "רבא אומר שכל בני האדם הם נרתיקים, אשרי מי שזוכה להיות נרתיק של תורה".

"להיות נרתיק של תורה" זה אומר שכל החיים שלך מכוונים להיות תורה, שכל רגע וחוויה שאתה חווה במציאות אתה מחובר לתורה, אתה כל הזמן חושב איך התורה חיה במציאות, איך התורה תתגלה בצורה הכי טהורה  שיכולה להיות.

 "   להיות נרתיק של תורה" זה אומר שבכל מקום שאני הולך אני מהווה דוגמא אישית לתורה, אני מהווה מופת בכל מה שקשור לחיים, אני מראה שאפשר לחיות את החיים בצורה הכי טובה וכל זה נובע  דווקא מתוך החיבור לתורה.

אני חי חיי קודש וכל זה ביחד עם העולם ולא כבורח מן העולם. אני לא בורח מהחיים אלא להיפך אני מרומם אותם למקום הכי גבוה שאפשר.

ומה המדד הכי טוב לדברים כאלה?לא כשקל, לא כשהחיים פשוטים, אלא דווקא בזמנים הכי קשים. בשבוע האחרון יצא לי להיות שותף במסע צבאי ארוך שלקח כל הלילה, ובשעת בוקר מוקדמת החיילים  נדרשו להסתער על יעדים ולהילחם עם כל הכוח שלהם. והדבר המפתיע היה: למרות שהם הלכו לילה שלם, למרות שהיה להם מאוד קשה, למרות שהם היו מותשים מאוד – כשהם הבינו שיש יעד שצריך להסתער עליו עד הסוף הם הסתערו ללא שום עייפות, עם כל הכח,  עם כל העוצמה שיש.

  כשאתה מסיים את הלימוד לפנות בוקר בשבועות, אז נמדדת המסירות נפש שלך, הנשיקה לספר, התפילה בדביקות .התפילה עם העוצמה היא המדד לחיבור הפנימי, לחיבור של הקדושה, לחיבור שלך בתור נרתיק של קדושה, נרתיק של תורה.

העוגה החלבית שלי לשבועות

מצרכים:

חב' גדול של גבינה לבנה 5%

גביע שמנת

חב' ביסקווטים פיתבר

5 ביצים

מעט תמצית וניל.

3 כפות קמח

חצ חב' אבקת אפיה

שמנת להקצפה

כוס וחצי סוכר

1 כוס חלב

אינסטנט פודינג

אופן ההכנה: 

הפרדת הבצים בקערות נפרדות חלבון וחלמון.

עם החלמון להוסיף את הגבינה והשמנת ותמצית וניל.

וחצי כוס סוכר.

להקציף את החלבונים עם כוס סוכר.

להוסיף לקערת החלמונים את הקמח ואבקת האפיה.

לערבב בעדינות בצורת עטיפה את 2  התערובות לתבנית משומנת.180 מעלות שעה ורבע.

בתאבון ובהצלחה- חג שמח!

 

דבר תורה לשבועות- ומתכון מתוק/ לאה האופט

גמרא שבת דף פח ע"ב

ואמר רבי יהושוע בן לוי בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו?אמר להן לקבל תורה בא

אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם (תהילים ח) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים

 אמר לו הקב"ה למשה החזיר להן תשובה!

 אמר לפניו רבש"ע מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם

אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה שנאמר (איוב כו) מאחז פני כסא פרשז עליו עננו ואמר ר' נחום מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו

אמר לפניו רבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה (שמות כ) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים

 אמר להן למצרים ירדתם לפרעה השתעבדתם תורה למה תהא לכם

 שוב מה כתיב בה לא יהיה לך אלהים אחרים בין עמים אתם שרויין  שעובדין עבודה זרה

 שוב מה כתיב בה זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות

שוב מה כתיב בה לא תשא משא ומתן יש ביניכם

 שוב מה כתיב בה כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם

שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנוב קנאה יש ביניכם יצר הרע יש ביניכם

מיד הודו לו להקב"ה שנאמר (תהילים ח) ה' אדונינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים

המהר"ל בתפארת ישראל (פרק כד)מסביר את שאלת המלאכים, שואלים המלאכים, הרי התורה קדמה לאדם 2000 שנה והיא דבר רוחני מעל הטבע , אז איך יתכן לתת אותה לאדם בשר ודם שהוא דבר גשמי שבה מן העפר ומתון כולו לחוקי הטבע?

ומוסיף הרב דסלר ,למלאכים אין שום הבנה או תפיסה בבחירה חופשית ולכן בעיניהם כל אדם גם אדם הבוחר בטוב ושומר תורה ומצוות הוא אדם מחלל שם שמיים כי איך עלתה בדעתו של אותה אדם האפשרות אפילו לבחור במשהו שהוא נגד רצון הבורא, אפילו שבסוף בחר בטוב עצם זה שאדם נאבק ביצרו ובתאוותיו שקול בעיניהם לדבר מגונה, אז מה פתאום לתת לו את התורה שהוא כל כולה רוח מעל כל הטבע?!

תשובתו של משה רבינו לא כל כך ברורה במבט ראשון , מה עונה משה למלאכים? המצוות המעשיות של התורה אינן שייכות בכם , לכאורה המלאכים לא טוענים נגד המצוות המעשיות ומן הסתם הם מסכימים שהמצוות המעשיות כמו כיבוד הורים שמירת שבת וכו' שייכות לבני אדם, המלאכים טוענים שהחלק הרוחני והעמוק שבתורה הגנוז שבה, שייך להם ואת "החיצוניות" שזה המצוות המעשיות ,  יש לתת לבני האדם

יותר מזה, לכאורה מי שאמור לתת תשובה זה לא משה , שהרי הקב"ה בכבודו ובעצמו הוא זה שהחליט לתת תורה לישראל אז צריך להפנות את השאלה אליו מדוע עשה כן?!

עונים המפרשים ,שבאמת  הקב"ה אכן נתן ראשון את התשובה ומשה רבינו רק הרחיב אותה

הקב"ה אומר למשה "אחז בכסא כבודי" ובכך הוא בעצם אומר למלאכים שרק לאדם יש אחיזה בעולם ,האדם יכול להיות בארץ ובכל זאת לגעת בשכינה ובעצם כך נפרכת טענתם של המלאכים, כי כעת לאדם יש יתרון עליהם הוא קשור גם לחלק המעשי בתורה של המצוות המעשיות וגם לחלק הגנוז והנסתר שבה לעומת המלאכים ששייכים רק בחלק הגנוז והנסתר ולא למעשי

נמצאנו למדים שהתורה היא המחברת את האדם לבורא והאדם שחי בעולם הגשמי יכול להיות בבחינת סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ועליו מוטל לעשות את החיבור בין עולם המעשה ובין עולם הרוח וזאת ע"י קיום המצוות המעשיות שבתורה ועל ידי גילוי הגנוז והנסתר שבה.

ויהי רצון שנזכה כולנו לגלות את החיבור האישי שלנו לתורה ולחיות חיים מתוך אהבת תורה ויראת שמים.

מתכון לעוגת לוטוס

•           עוגיות לוטוס

•           כוס חלב לטבילה

•           1 (250 מ"ל) שמנת מתוקה

•           קופסה אינסטנט וניל

•           1/2 כוס חלב של תנובה

•           300 גרם גבינה לבנה של תנובה

•           3/4 כוס סוכר

•           לציפוי: 1 (250 מ"ל) שמנת מתוקה

•           לקישוט: אבקת קקאו

הוראות הכנה:

1. שמים את כל המצרכים במיקסר ומקציפים עד לקבלת מוס יציב. שומרים בצד ככפית אינסטנט וניל לציפוי.

2. טובלים את ביסקוויטי הלוטוס בחלב ומסדרים אותם בתחתית התבנית.

3. שופכים מעל מחצית מכמות המוס באופן אחיד. מעל מסדרים שכבת ביסקוויטים נוספת ומעליה שופכים את המחצית השנייה של המוס. מסיימים בשכבת ביסקוויטים נוספת מעל ומקררים.

4. מקציפים שמנת + כף אינסטנט וניל, מורחים על העוגה ומפזרים מעל אבקת קקאו.

 

"אם היו בני אדם מרגישים במתיקות ועריבות טוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה" (אור החיים)

דבר תורה ומתכון מתוק לחג השבועות/ יסכה אריאלי ח'3

 

כפייה או בחירה??

מהפסוקים בתורה המתארים את הימים שקדמו לנתינת התורה לישראל, כנאמר: "ויענו כל העם יחדיו ויאמרו כל אשר דיבר ה' נעשה.. ויתייצבו בתחתית ההר" (שמות י"ט, י"ט,ז)

למדו חז"ל שנתינתה של התורה לישראל היתה ללא בחירתם החופשית אלא מתוך כפיה אלוקית.

נשאלת השאלה: מדוע נשללה הבחירה החופשית מישראל דווקא ביחס לקבלת התורה שאותה יש ללמוד ולקיים, מתוך הזדהות פנימית ושמחה אמיתית המתגלות כאשר האדם בוחר בכך מתוך הבנתו ורצונו החופשי?

הרב קוק במאמרי הראיה מתייחס להיעדר הבחירה האנושית והכפיה האלוקית מבחינה רוחנית:

"..אבל לא כאשר יראה האדם לעיניים מתהווים הדברים במציאות. החכמה העליונה היא יודעת, כי חלושים אנחנו, חלושי רצון הננו וחלושים הם האידיאלים שלנו, אין אנו ראויים כלל וכלל שקיומו של עולם המלא ימסר לרצוננו.."

האדם הינו יצור בעל מוגבלויות וחולשות ולכן גם רצונותיו והאידיאלים שלו מוגבלים. לכן הקב"ה ברוב חסדיו טבע בהכרח את התורה בנשמותינו בכדי שיתאפשר קיומו של עולם, שהרי ידוע שלולא קיומה של תורה העולם היה חוזר לתוהו ובוהו. עלינו לשמוח שהקב"ה זיכנו להיות עמו ונתן לנו את תורתו שהיא מקור החיים. [מעובד מתוך ספרו של הרב ערן טמיר למועדים]

 

ביתיה סוכי-

יש לחג השבועות מספר שמות. 
בספר "טור ברקת" מופיע שם שפחות מוכר לנו:
כתוב שצריך לקרוא את שם החג כלשון רבים של המילה שבועה - חג השבועות (עם ניקוד שווא באות ש').
כלומר - חג שנעשו בו שתי שבועות.
שבועה אחת - שנשבע לנו ה' שלא ימיר אותנו באומה אחרת, ושבועה שניה - שנשבענו אנחנו לה' שלא נחליף אותו באלוקים אחרים.

 

יעל כהן-

 

ליבי וילנר-

תלמידות יקרות,

חג השבועות, הוא חג מתן תורה. ביום זה, ו' בסיוון אנו זוכים לקבל בכל שנה ושנה את התורה מחדש. בכל יום אנו לומדים אותה, מחדשים בה ובאופן הנכון, היא מעניקה לאדם הלומד אותה כוחות של שמחה.

איך הם נשבים בקיסמה לפניה 
מתהלכים כסומא אחריה 
ותכלית האמת היא כל צדדיה 
כל שבעים פניה 
יקרה מפז ומעושר 
ניקנת היא בעמל וביושר 
והיא הדרך והיא האושר 

(ישי ריבו – אור החיים)

ישי ריבו מספר לנו איך הוא עצמו הרגיש כשלמד תורה פעם אחר פעם, בלי מבחנים, בלי ציונים...פשוט תורה לשמה. והוא מגדיר אותה- אור החיים.

בשלב הראשון, אדם לומד תורה גם כאשר היא אינה לשמה. כאשר היא לצורך לימוד למבחן למשל. לימוד כזה הוא בעל ערך בפני עצמו כפי שאומרת הגמרא בסנהדרין דף ק"ה עמוד ב': 

"אמר רב יהודה אמר רב: לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצווה, אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה - בא לשמה." 

כלומר, ישנה חשיבות גדולה לעסוק בתורה ובמצוות כדי שהעולם שסובב אותי יהיה עולם של קודש ובסופו של דבר יביא לאט לאט לשלב הבא של לימוד תורה לשמה.

אבל לפעמים, אנו מרגישים כי היכולת ללמוד תורה לשמה, שייכת לאנשים גדולים, רבנים, תלמידי חכמים, שבלימוד התורה שלהם מקדמים את העולם. אך אנחנו, האנשים הפשוטים  לא יכולים לתרום רבות בלימוד התורה שלנו לעולם. ודווקא כאן, מחדש לנו הרב קוק ב"אורות התורה" חידוש עצום. הוא אומר כי כל פעם שאדם לומד תורה, הוא מוציא את האור שביקש ה' לתת במתנה לעולם. אבל מה שמיוחד באור הזה, שהאור היוצא מהחיבור של התורה שלי לא דומה לאור של התורה של חבר שלי. אלו אורות שונים, גוונים שונים שיוצרים בסוף את האור הגדול! כך שבלעדי כל אחד ואחד מאיתנו, האור הגדול יחסר ולהיפך: בלימוד של כל אחד ואחד יתגלה האור בכל מאודו.

חג השבועות הוא הזדמנות לזכות במתיקות של התורה, לנסות ללמוד אותה לשמה ולהרגיש שהיא כוללת את כל הטובות שבעולם כפי שכתב ה"אור החיים" הקדוש רבי חיים בן עטר:

"ושמחת בכל הטוב: ואין טוב אלא תורה, שנאמר: 'כי לקח טוב נתתי לכם ,'ואם היו בני האדם יודעים ומרגישים במתיקות ובעריבות טוב התורה - היו משתגעים ומתלהטים אחריה ,ולא יחשב בעיניהם מלוא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם.“

מאחלת לכולנו שנזכה להמשיך להוסיף ולהגדיל את אור התורה-אור החיים, כל אחת בחיבור ובאור המיוחד לה ושנתאחד עם כלל עם ישראל לאור עצום שמאיר את העולם.

 

עוגת גבינה
המצרכים:
לתחתית:
150 גרם פתי בר/ שקדים טחונים
75 גרם חמאה מומסת
1 כף סוכר
מילוי:
750 גרם גבינה לבנה 9%
5 ביצים מופרדות (5 חלמונים, 5 חלבונים)
1 כוס סוכר
קורט מלח דק
3 כפות קמח תפוחי אדמה
3 כפות אינסטנט וניל
1 שקית סוכר וניל או כפית תמצית וניל טהורה
לקצפת:
250 מ"ל שמנת מתוקה 38%
מעט אבקת סוכר
הוראות הכנה
מחממים תנור ללא טורבו ל-180 מעלות. מניחים בתחתית התנור תבנית מלאה במים עד מחציתה.
הכנת העוגה:
1. טוחנים את הבסקוויטים, הסוכר והחמאה לפרורים. (אם משתמשים בשקדים - להוסיף רק חמאה) משטחים ומהדקים היטב בתחתית התבנית.
2. מקציפים את החלבונים ומוסיפים את הסוכר והמלח בהדרגה (בדקה הראשונה) עד קבלת קצף יציב ומבריק. מקציפים כ-8 דק׳.
3. בקערה נפרדת מערבבים היטב (שלא יישארו גושים) לבלילה חלקה את הגבינה לבנה עם החלמונים, הקמח תפוחי אדמה, אינסטנט וניל, וסוכר וניל.
4. מקפלים בעדינות חצי מכמות הקצפת לתוך בלילת הגבינה עד קבלת תערובת אחידה, מוסיפים את שאר הקצפת ומקפלים בעדינות. יוצקים את התערובת על פרורי הבסקוויטים ומחליקים את פני העוגה.
5. אפייה: קוטר תבנית 26 ס"מ (אפשר בתבנית חד"פ רגילה) אופים 50-60 דק׳ 180 מע׳, עד שהעוגה זהובה וקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש (עלולים להיווצר סדקים שיסגרו בהמשך). מכבים את התנור ומשאירים את העוגה בתוך התנור למשך שעה. מוציאים את העוגה מהתנור, מצננים בחוץ.
6. לקצפת: מקציפים את השמנת עם אבקת הסוכר ומורחים על העוגה. מעבירים למקרר ל-6 שעות.

חג שמח ובתיאבון!!