השבת אנו חותמים את ספר בראשית הנקרא גם "ספר הישר".
יעקב אבינו נאלץ לרדת למצרים בשבעים נפש.
יעקב מפחד מהירידה למצרים, אך הקב"ה מבטיח לו "אל תירא מרדה מצרימה כי לגוי גדול אשימך שם. אנוכי ארד עמך מצרימה ואנוכי אעלך גם עלה ויוסף ישית ידו על עיניך"
"ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה..." - אומרים הפרשנים כי "ויחי" בגימטריא שווה פעמיים טוב (17). יעקב חי שתי תקופות טובות. 17 שנים בהן יוסף בן הזקונים בנה של רחל האהובה היה בביתו. ועוד 17 שנים בהם המשפחה מתאחדת שוב עם יוסף במצרים. סה"כ 34 כמנין ויחי.
רוח הקודש חוזרת אל יעקב רק כאשר טוב לו והוא שמח "ותחי רוח יעקב אביהם". כאשר טוב ליעקב הוא מבקש לברך בטוב את בניו ממשיכיו." ...ויקרא יעקב אל בניו ויאמרהאספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם".
יעקב מגלה לבניו את סוד ההצלחה של עם ישראל כעם אחד ומאוחד. "האספו", "הקבצו". סוד הצלחת עם ישראל וחוסנו הוא באחדותנו. גם אסתר המלכה השתמשה בסוד זה. "לך כנוס את כל היהודים". וכאשר עם ישראל הגיע למצב של אחדות, בהר סיני "ויחן ישראל" - כאיש אחד בלב אחד, מיד ירד עליהם ה' מן השמיים ומסר לנו את תורתו.
אחדות עם ישראל לא באה לטשטש את היחודיות של כל אחד ואחד. לכל אחד מבני יעקב שנהיו לשבטים יש ברכה מיוחדת. "איש אשר כברכתו ברך אותם"
לכל אחד יש תפקיד מיוחד ושליחות בעולם. הברכה היא כאשר כל אחד ממלא את תפקידו וייעודו ואינו מקנא ואינו מנסה לגנוב תפקיד של מישהו אחר. כך באחדות ובהרמוניה מתבצרים. כמו תזמורת שבה לכל כלי יש את המנגינה המיוחדת שלו וביחד נשמעת הרמוניה שלימה.
"כל אלה שבטי ישראל שנים עשר. וזאת אשר דיבר להם אביהם ויברך אותם איש אשר כברכתו ברך אותם"
יהי רצון שנזכה כל אחד ואחת לגלות ולהגשים את יעודנו ויחודנו ומתוך היחודיות ליצור אחדות הרמונית. "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ".
באהבה ובאמונה
הרב אשר כורסיה
|